Nedostatak sistema nudi brojne mogucnosti za "hvatanje krivina" za razliku od okruzenja u kome postoji sistem. To je onako opsirno, a detaljima nek se pozabavi kolega iznad (kad se vec ponudio
)
Pa da krenem...
Nedostatak sistema u Partizanu...
ISTORIJA
Za mene, sve sto se desilo juce je istorija. Svi mi dobro znamo nasu istoriju, uspehe i neuspehe, pobede i poraze, igrace, uprave, navijace... Vec toliko puta prezvakana tema, da se ne bih posebno osvrtao na to. Jedino sto bih izdvojio su hiljadu puta izrecene recenice da smo ukleti, da nismo imali srece, da nam uprava nije valjala, da smo bili tako blizu, a tako daleko od uspeha. Ono sto je zajednicko za sve ove recenice jeste nedostatak sistema.
DANASNJICA
Reci da ne postoji sistem danas u Partizanu je pogresno. On postoji i radi bas kako je i zamisljeno! Uzmes par klinaca iz Teleoptika, forsiras ih, prodas ih i uzmes procenat. Ili ih prodas za sicu u drugi klub koji ih onda u istom danu preproda za milione i uzmes deo novca. I tu prica pocinje i tu se i zavrsava. Ja nemam insajderske informacije, ne znam gde i kako zavrsi taj novac, a i ne zelim da znam. Dovoljno mi je znam da nije zavrsio u kasi Partizana i da mogu da kazem da je sistem pogresan! Sve uspehe koje smo do sada ostvarili nisu bili plod sistemskog rada, vec kombinacija odlicnog rada sportskog sektora i srece.
Ono sto se dosta pominje je da ne moze biti bolje bez privatizacije. Ali hajde da se svi zapitamo sta to Partizan danas ima da ponudi potencijalnom kupcu? Brend kluba (+) na izuzetno slabom lokalnom trzistu (-), stadion u koji ne vredi ulagati (-), Teloptik (+), 30Mil duga (-), vrednost igrackog kadra (+), lokaciju (+), veliku navijacku bazu (+) sa slabom posetom stadionu (-). I kada pogledamo sve ovo iz ugla nekog konzorcijuma koji zeli da kupi Partizan, jako tesko u ovom momentu moze da se izvuce pozitivna finansijska racunica (jedini prihod je od prodaje igrackog kadra i lokacije). Mislim da je isto tako lako uocljivo da imamo dobar potencijal za dalju zaradu na konto navijaca.
Danasnjica je najbitniji period u zivotu svakog pojedinca. Jer ono sto danas uradimo ce da nam odredi kakvi cemo sutra da budemo!
BUDUCNOST
Ne treba ziveti u proslosti, ali je treba drzati ''u malom mozgu''. Treba uciti iz nje. Kao sto je bitno da danas uradimo sve sto mozemo, isto toliko je bitno da znamo gde zelimo da se nadjemo u buducnosti. Jer kada to znamo, onda je mnogo lakse danas raditi najjace sto mozemo.
Sta bi po meni ovo trebalo da znaci za FK Partizan?
1. Kratkorocno: Uspostavljanje nove vizije, strategije i vrednosti kluba, prateci trendove u svetu. Tu bi izmedju ostalog moralo da bude ukljuceno da postanemo lideru u domacem prvenstvu, da pravimo respektabilne rezultate u Evropi (npr. Minimun grupna faza Evropskog takmicenja), da smo apsolutno okrenuti zadovoljstvu kupaca (citaj: navijaca), da nam je fer-plej na prvom mestu (citaj: da nikada necemo biti kao cerga!), itd.
U tom nekom prvom talasu trebalo bi obezbediti:
- Higijenu (jebote o cemu ja pisem 2020-e!!!): da toaleti budu uredni, stolice ciste, itd.
- Sigurnost: spreciti unosenje baklji i kaznjavanje navijaca koji ih unesu. Ili obezbedjivanje uslova da se pri koriscenju baklji ne narusava sigurnost ostalih ucesnika i placanje kazni. Mi smo oduvek bili poznati po grlo, dlan, sal navijanju, po meni je to lepa tradicija koju smo nazalost zanemarili.
- Sistem za registraciju navijaca - personalizovani profil koji ce omoguciti odredjene pogodnosti za svakog navijaca. Kada kazem pogodnosti, to ne mora nuzno da bude finansijskog tipa. Npr. VfB Stuttgart pred pocetak utakmice izlista profile ljudi kojima je u protekloj sedmici bio rodjendan.
- Uspostavljanje organizacione strukture - odrediti koje sve funkcije su potrebne u klubu i koje kompetencije su potrebne za svaku funkciju. Veoma bitna stavka, jer od znanja ljudi i od njihovog karaktera zavisi kako ce izgledati krajnji rezultat.
- Transparentnost – mislim da detaljnije objasnjenje nije potrebno
- Finansijska stabilnost – obezbediti da nijedne godine nismo u minusu
2. Srednjerocno: Primeniti postavljanu strukturu i krenuti u realizaciju strategijskih ciljeva.
- Marketing - popraviti pa... SVE! Samo neki primeri: on-line kupovina karata i mogucnost preuzimanja u sopu na stadionu na dan odigravanja utakmice, popusti za porodicne pakete, promocija dresova za novu sezonu, bolji izbor navijackih rekvizita, profesionalije izvestavanje desavanja u klubu (
@JasminaT gramatika se podrazumeva
), itd. Svako od nas ima mali milion opdlicnih ideja sta bi trebalo popraviti i na koji nacin.
- Edukacija navijaca – opet primer sa utakmica VfB Stuttgarta, svi navijaci pokupe djubre koje naprave, a na izlazu iz cekaju kese u kojima se to odlaze. Piva se sluze u plasticnim kriglama, za koje se dobija refundacija novca. Ukoliko neko ne zeli refundaciju, ostavi kriglu na stolici, pa se klinci razlete po stadionu da ih skupljaju za dzeparac. Cilj je da se odmalena deca uce da je Partizanov stadion njihova druga kuca koju treba cuvati.
- Baza navijaca – jacati nasu bazu navijaca, ici po osnovnim skolama, praviti klubove navijaca koji ce se redovno posecivati, itd. Jedino uz jaku bazu navijaca klub moze finansijski ziveti!
- Zadovoljstvo navijaca tokom utakmice – napraviti normalne standove za grickalice i pice, suvenire itd. Takodje razmisliti o tome da se placa samo karticama kako se ne bi pravile guzve.
- Uspostavljanje jasnog sistema izmedju omladinske skole, Teleoptika i prvog tima, da nam se vise nikada ne desi da nemamo desnog beka!
- Finansijska konsolidacija – da napravimo bolji balans prihoda (odnosno da imamo vise para od sponzora), da nam cilj bude da imamo odredjeni plus na kraju svake godine i da se tacno zna koji procent od prihoda ide za sta.
3. Dugorocno: Postati lider u regionu po svim parametrima! Po rezultatima, bazi navijaca, konstantnom unapredjivanju, itd. Da postanemo stub JSD Partizan i da smo sposobni da u odredjenoj meri pomazemo drugim klubovima naseg sporstog drustva. Provatizacija.
- Nov stadion, sa pratecim sadrzajima koji su u potpunosti ili delimicno u vlasnistvu Partizana. Svi projekti koji su se pominjali su imali za cilj da mi dobije stadion, a komercijalni sadrzaju da pripadnu investitioru. To nikako nije dobro resenje, jer je pitanje kako onda odrzavati troskove stadiona?
- Finansijska odrzivost – ovde je sve jasno, da budemo finansijski stabilni dugorocno, a ne od sezone do sezone ili od uprave do uprave.
- Uvodjenje novih tehnologija – imati ideje za buducnost. Primer: navijac preko aplikacije naruci sta zeli da uzme na poluvremenu i to ga saceka na polivremenu ili mu se dostavi dronom. Znam da zvuci kao SF, ali ako zelimo da postanemo avangarda nije dovoljno samo da kopiramo sta drugi rade, vec i da pokusavamo nesto prvi da implementiramo sto ce drugi kopirati od nas.
- Privatizacija. Kada se u drzavi steknu uslovi i kada Partizan bude na potrebnom nivou, da se ne desi da nas privatizuje neki novi Vazura, Vucela, Djura i slicni njima, vec neko kome ce biti jasno da ce se njegovo ulaganje isplatiti, ali koji ce se u isto vreme preznojavati jer ce znati da FK Partizan tezi samo najvisim ciljevima!
Mogao bih ovde da pisem 3 dana, jer ideja ima zaista mnogo, a siguran sam da ih i vi imate. I svaka cast svakom ko procita post od pocetka do kraja!